Zoeken in deze blog

woensdag 1 april 2015

RIAA voorversterker

Een project dat ergens in 2007 begon maar pas in 2009 definitief is afgerond.

Vanaf de eerste versie had ik last van brom. Al vrij snel heb ik de gloeidraden eens met gelijkstroom gevoed door een brugcel met flinke elco – weerstandje – flinke elco maar de brom was daardoor nauwelijks minder. Dus maar weer overboord met de gelijkstroom.

Door speuren op internet begreep ik dat aardlussen niet best waren. Dus maar eens alle aarding aangepast en per trap in een punt laten samenkomen. Dat hielp…maar niet voldoende.

Toen toch maar weer gelijkstroom voor de gloeidraden. Dat hielp ook…maar nog steeds niet voldoende. Pas toen ik voor de gloeispanning een gestabiliseerde voeding (LM317) probeerde, was de brom vrijwel verdwenen.

Inmiddels begrijp ik dat zoiets als een pickup voorversterker, met de lage signaalspanningen die daar in voorkomen, veel ‘strakker’ gebouwd moet worden. Ik heb sindsdien bijgeleerd. Zie mijn vorig jaar gemaakte RIAA voorversterker:  Deel 1  Deel 2  Deel 3

Dit oudere project is al lang gedemonteerd want alhoewel ik de brom onder de duim had, vond ik de klank wat dof (zal wel door de royale bedradingscapaciteit zijn veroorzaakt...).

Vooral een project waar ik veel van heb geleerd.




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten