Zoeken in deze blog

vrijdag 16 januari 2015

Bijzondere single-ended uitgangstransformatoren in Philips bandrecorders

Sommige Philips bandrecorders uit de buizentijd bevatten bijzondere uitgangstransformatoren.

Zo beschikt de uitgangstransformator in de Philips EL3516 over een extra wikkeling aan de secundaire zijde die bestemd is voor cathode-feedback. En die in de Philips EL3541 beschikt over een separate wikkeling voor voeding van het schermrooster, hetgeen ultra-lineaire schakeling van de eindpentode mogelijk maakt, ook als die een veel lager voltage dan de anode nodig heeft.

In beide typen bandrecorders zitten ECL82's dus het maximale uitgangsvermogen is bescheiden (ca. 3 Watt). Maar met gevoelige luidsprekers is dat voor een niet te grote ruimte voldoende.

Met de uitgangstransformatoren uit de EL3541 (ik beschik nu over 3 stuks) heb ik nog niets gebouwd. Maar met die uit de EL3516 wel.

De versterker klinkt verrassend goed. Als luidsprekers gebruik ik de Philips AD3800M in TQWT luidsprekerkasten.

Het schema:
































En dat ziet er zo uit:


























Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om het slopen van nog werkende c.q. nog te herstellen bandrecorders te promoten. Mijn transformatoren kwamen uit bandrecorders die vooral mechanisch gezien redelijkerwijs niet meer te repareren waren.

2 opmerkingen:

  1. Mooie versterker. Ik zou de 470 uF katode ontkoppel-condensator van de EL3N kathode naar de "0" leggen. Hiermee moet je een veel betere basweergave krijgen.
    De terugkoppeling is behoorlijk in dit ontwerp en een shelving net work na de koppel C van 1 uF (0.0047 uf met een weerastand van 1 M parallel) kan helpen om de fasevertraging vasn de lage tonen te corrigeren. Bij veel terugkoppeling zorgt dit voor een veel strakkere bas. Een kwestie van proberen.
    Evert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Evert,

    Bedankt voor de tips. Lijken me zeker de moeite waard om te proberen. Jouw eerste tip betekent dan wel dat in de versterker wordt afgezien van cathode-feedback. Ik had niet verwacht dat dit ten koste zou gaan van de bassweergave.

    Met vriendelijke groet,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen